Act.54: ESTAT DE NATURA - JOHN LOCKE
Locke defensa i expressa que hi ha un
dret natural que fins i tot en l’estat de natura impedeix envair la propietat
dels altres i això no significa cap limitació de la llibertat.
Títol:
“Estat
perfecte de llibertat absoluta”
Anàlisi:
L’estat de
natura té una llei natural que el governa, la qual cosa obliga a tothom.
Aquesta llei, que és la raó, ensenya a tot el gènere humà que, essent tots
iguals i independents, ningú no ha d’atemptar contra la vida, la salut, la
llibertat ni les possessions d’un altre”. La racionalitat, doncs, fixa els
límits a la igualtat i la llibertat. Fa possible delimitar i respectar el que
pertany a cadascú: la vida, la salut la llibertat i els béns de l’altre. Tothom
en aquest estat és propietari d’alguna cosa i aquesta propietat ha de ser
respectada. Per tant, l’estat de naturalesa no és un estat d’igualtat i de
llibertat
La racionalitat també obliga a tothom a
complir una altra llei natural: la de castigar a qui no sigui prou racional, és
a dir, a qui no respecti ni la vida, la salut, la llibertat ni els béns dels
altres. Locke afirma: “l’execució d’aquesta llei en l’estat de natura s’ha
deixat en mans de tots els homes. D’aquesta manera, tothom té dret a castigar
els transgressors de la llei natural en grau suficient per a prevenir-ne la
violació. Per tal com en l’estat de perfecta igualtat, on no hi ha,
naturalment, cap superioritat ni jurisdicció dels uns sobre els altres, tothom
ha de tenir dret a fer el que calgui en pro de l’acompliment de l’esmentada
llei”
Comparació:
Hobbes i Locke
comparteixen el paradigma contractualista en filosofia política, un model que
arribarà fins a Rousseau. Però Hobbes teoritza un contractualisme absolutista
(amb submissió absoluta de l’individu a l’Estat) i Locke un contractualisme
liberal (on l’individu mai no perd la seva llibertat originària) – mentre que
Rousseau representa el contractualisme republicà. Però els diversos teòrics del
contractualisme discrepen sobre les causes que van portar els humans a crear
l’Estat, sobre els límits del pacte i sobre les circumstàncies que fan possible
la legitimitat del fet de pactar.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada