"Però què sé jo si no hi ha alguna altra cosa diferent de les que acabo de jutjar incertes, de la qual hom no pugui tenir el menor dubte? No hi ha Déu, o algun altre poder, que em posa a l'esperit aquests pensaments? Això no és necessari; atès que potser jo sóc capaç de produir-los per mi mateix. Jo, si més no, no sóc alguna cosa? Però ja he negat que tingués cap sentit ni cap cos. Dubto ara, perquè, què se'n segueix d'aqui? Sóc jo de tal manera dependent del cos i dels sentits que no pugui ésser sense ells? Però jo m'he persuadit que no hi havia res de res al món, que no hi havia cap cel, cap terra, cap esperit, ni cap cos; no m'he persuadit doncs també que jo no era? No, certament, jo era sense dubte, si m'he persuadit, o solament si he pensat aiguna cosa. Però hi ha una mena, no sé quina, d'enganyador molt poderós i molt astut, que empra tota la seva indústria a enganyar-me sempre. No hi ha doncs cap dubte que jo sóc, si ell m'enganya; i que m'enganyi tant com vulgui, que mai no podrà fer que jo no sigui res, en tant que jo pensi ésser alguna cosa. De manera que desprès d'haver-hi pensat bé i d'haver examinat acuradament totes les coses, cal a la fi concloure i tenir per constant que aquesta proposició «jo sóc, jo existeixo», és necessàriament veritable, totes les vegades que la pronuncio, o que la concebo en el meu esperit."
IDEES
PRINCIPALS
Aquest
text, pertany a René Descartes i el seu objectiu principal és arribar a la
primera veritat que constitueix una partida de la filosofia, el jo. Intervé la
figura del geni maligne com a divinitat enganyadora que el fa posar en dubte i
el fa enganyar, però el fet de dubtar, vol dir que està pensant i en
conseqüència existeix.
TÍTOL
Demostració
de l’existència
ANÀLISI
DEL TEXT
Aquest
text és del filòsof racionalista Descartes, en ell es fa referència a la
demostració de la existència de la filosofia primera que és el jo, però el que
està intentant afirmar el filòsof és la capacitat de Déu de posar la idea en
les coses, és a dir, que les idees les trobem en les coses. Però
principalment l’autor ens vol transmetre el fet que ell necessita arribar a la
certesa i això li suposa haver de passar per un cert grau de dubte per tal
d’arribar a allò evident o cert. Descartes incorpora la personalitat del geni
maligne que és com una divinitat que intenta enganyar-nos perquè dubtem fins i
tot de nosaltres mateixos, però no podem dubtar del jo, perquè és la primera
veritat .
COMPARACIÓ
Tot i que ja Sant Agustí parla del jo no ho desenvolupa com a tema central de la seva filosofia i és per això que Descartes obre un nou paradigma: un paradigma on la figura del jo pren el màxim protagonisme.
Per finalitzar el comentari m'agradaria compartir una presentació molt dinàmica i amb tota la informació possible sobre René Descartes titulat "Una aproximació al seu pensament", on podem trobar tot envers l'autor, les teories i els temes que tracta!
Per finalitzar el comentari m'agradaria compartir una presentació molt dinàmica i amb tota la informació possible sobre René Descartes titulat "Una aproximació al seu pensament", on podem trobar tot envers l'autor, les teories i els temes que tracta!
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada