Act.56: REBEL·LIÓ DAVANT INJUSTÍCIA
Idees principals:
En aquest text, el fillòsof John
Locke tracta com a tema principal l’abús de poder que pateix la societat envers
la política i altres afers.
“Lluitant per una societat millor”
Anàlisi:
John Locke, al llarg del text, fa
principal referencia al fet que un estat de guerra esdevé quan algú declara o
mostra la intenció de dur a terme una acció contra un altre ésser humà. Atès
que qui declara la seva intenció de dur a terme una acció en contra d'algú
altre abandona l'estat de natura, qui està amenaçat pot utilitzar (i ha
d'utilitzar) tots els elements al seu abast per defensar-se, fins i tot matant
a la persona agressora. "Això fa que sigui lícit per a un home matar un
lladre que, no havent-lo ferit en absolut ni havent declarat cap propòsit
contrari a la seva vida, tanmateix haurà fet ús de la força per sotmetre'l al
seu poder i prendre-li els diners o tot allò que li plagui" tal i com
aclara en el segon tractat. Per tant, podem concloure que Locke propaga la
defensa i la lluita en contra de l’abús de poder en la societat, degut a que
nosaltres som qui realment decidim.
És, ens diu Locke, per prevenir
l'aparició de l'estat de guerra que els homes s'agrupen en societat i abandonen
l'esat de natura. I és així com sorgeixen les societats polítiques.
Comparació:
En la concepció hobbesiana la persona del príncep com a símbol és
central: cal que hi hagi un príncep (un Estat) que faci por per tal que
d’aquesta por en neixi l’obediència. Locke, en canvi, creu més en el paper de
la llei (i de les conviccions compartides) que en el de la força. Per a Hobbes una societat justa és la que té
un govern que garanteix la seguretat. En l’estat de natura hi havia guerra de
tots contra tots (bellum omnium contra omnes) i el contracte social garanteix
la pau i la seguretat de la societat sacrificant la llibertat personal. Per a
Locke, en canvi, el contracte social no significa cap renúncia; no priva els
humans de la seva llibertat sinó que aporta una garantia més gran de la
llibertat comú.
Comparació política entre filòsofs
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada