Act.46: LA VIRTUT: ÈTICA A NICÒMAC
17. La virtut: Ètica a Nicòmac, B, 6, 1106a-1106b.
Idees principals:
Com a idees principals d’aquest
text, podríem destacar, que fa referència a la virtut ètica, de manera que tal
com diu en el text es refereix a passions i accions, i en aquestes hi ha excés
i defecte i terme mitjà per tal d’existir.
Títol alternatiu:
L’ètica de les passions i
les accions.
Anàlisi del text:
Aquest petit fragment,
pertany a Aristòtil o també conegut com a creador de la paraula filosofia. En
aquest text, l’autor fa principal referència a les virtuts morals, és a dir, a
aquell tipus de virtuts que les adquirim per repetició dels actes bons i també es
pot definir com un terme mitjà entre dos extrems viciosos: l’excés i el defecte
tal com diu l’autor en el text.
Per altra banda, caldria
destacar que pel que fa l’ètica d’ Aristòtil, té una clara voluntat d’arribar
al bé, és a dir, també en altres paraules es refereix al fi. Com a fi o bé
suprem podem destacar que en part es tracta de la felicitat i que aquesta,
consisteix en la vida complentativa o vida de reflexió amb el que alhora està d’acord
amb la virtut, és per tant, aquí en aquest moment quan apareix la divisió que
fa Aristòtil durant al llarg del text, amb les que les podem diferenciar perquè
són de dos caires diferents: la virtut intel·lectual (és a dir, aquell tipus de
virtut que són les que controlen la part racional de l’ànima) i per altra banda
la virtut moral (amb el que fa referència, tal com he dit abans a aquell tipus
de virtut que les adquirim per repetició dels actes bons).
Per tal de concloure aquest
petit anàlisi, caldria esmentar que Aristòtil manté una postura entre l’excés i
el defecte en el que entre aquests existeix un terme mitjà, amb el que aquest
terme fa referència a la moderació o també anomenat seny.
Comparació:
Com a últim element, caldria
dur a terme una breu comparació amb l’ètica Platònica, la qual es basa
principalment amb la teoria de les idees. Aquest, fa una breu classificació de
les parts de l’ànima amb les seves corresponents virtuts, les quals són; la
part racional (saviesa) , la part irascible (valor) i per últim la part concupiscible
(temprança).
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada